13.12.20

Нафтогаз треба ліквідувати!

Naftogaz must be liquidated!

Заклик, який часто використовує політик Олексій Кучеренко.

Пояснюючи будь-які негаразди,  які трапляються на ринку газу, ринку житлово-комунальних послуг, газовидобуванні, взагалі в енергетиці, Олексій Кучеренко часто говорить: “тому я думаю, Нафтогаз має бути ліквідований!”.  

На його думку, компанія є монополістом, зацікавленим лише в надприбутках. Олексій Кучеренко вважає, що насправді анбандлінг "Нафтогазу" не відбувся, і в результаті “анбандлінгу” держава втратила контроль над ГТС.

Там де Нафтогаз, завжди корупція, завжди біда, завжди неправда, завжди маніпуляції, - каже Кучеренко. На фоні підвищення тарифів за газ для населення, у «Нафтогазі» отримують велетенські зарплати та надмірні премії.


Чомусь Нафтогаз почав інвестувати гроші в сонячні станції, займатися спекуляціями на фондових ринках та іншим непрофільним бізнесом.

Поки існує Нафтогаз - немає прозорості у формуванні ціни на газ і тарифів на ЖКП. Він з'їдає величезні суми державних коштів, даючи в бюджет значно менше.

Лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко ще в 2016 році казала: 

"НАК «Нафтогаз України» має бути ліквідовано, адже ця структура є осередком корупційних оборудок з викачування бюджетних коштів для компаній-монополістів через субсидії на житлово-комунальні послуги".

"Нафтогаз" - це лише надбудова, прокладка, яка нічого не виробляє і витрачає величезні кошти на своє утримання. Наприклад, "Укргазвидобування" видобуває газ, проводить буріння, розвідку… "Нафтогаз" не має експлуатувати газорозподільні мережі і при цьому зберигати функції з видобутку і транспортування. Тому потрібно провести демонополізацію "Нафтогазу". Він може залишитися як невеличка юридична особа у сегменті газового ринку і працювати як газовий дистриб'ютор на рівних умовах з іншими компаніями - на ринкових, однакових з приватними структурами умовах.

Ціна на газ значно знизиться, якщо надати можливість українському добувачу газу вільно його продавати на ринку. Це дасть можливість знизити тарифи для населення і збереже наші гроші і гроші бюджету на субсидії.  Це дасть можливість знизити тарифи для населення і збереже гроші населення і кошти бюджету на субсидії. 

Народний депутат України Олексій Кучеренко критикує керівництво “Нафтогазу” за надання переваг у фінансуванні адміністративних витрат перед виробничими.

“Порівняємо фінансові звіти “Нафтогазу” за 2019 і 2020 роки. На виробничі витрати зменшення на 700 мільйонів гривень. На адміністративні витрати – збільшення витрат на 900 мільйонів гривень”, – зазначив нардеп.

Кучеренко висловив сумніви щодо ефективності роботи наглядової ради НАК “Нафтогаз України” і зазначив, що результати державного аудиту свідчать про існування у компанії “кризи системної” і “кризи втрати керованості”.

Для вирішення проблем на газовому ринку країни нардеп запропонував вивести “Укргазвидобування” зі складу групи “Нафтогаз” і створити сучасну конкурентну газову біржу, на яку б виходив весь ресурс вітчизняного видобутку.

Анбандлінг — один з ключових принципів регулювання електроенергетики та нафтогазової галузі. Юридична суть цього принципу полягає в тому, що власник мереж/інфраструктури може займатися діяльністю, пов'язаною з управлінням такими мережами/інфраструктурою (транспортування, зберігання ресурсів), але не може одночасно бути суб'єктом суміжного ринку продавати або виробляти ресурси. Наприклад, газорозподільне підприємство не може займатися виробництвом та/або постачанням газу, а постачальник або виробник електроенергії не може бути в той же час власником електромереж.

Слід загалом визначитись щодо глобальних питань: якою є місія «Нафтогазу» і навіщо він потрібен. Антиконституційну , антиринкову установу потрібно ліквідувати, залишивши лише державне підприємство «Укргазвидобування».

"Нафтогаз" має бути ліквідований як непотрібний посередник. Ринок газу буде демонополізовано і це дозволить знизити ціни на газ для українців щонайменше вдвічі. 

НАК «Нафтогаз» – паразитуюча компанія, що має піти в небуття. Тільки у спосіб перевірки Верховна Рада зможе поставити жирну крапку у газовому зловживанні. У результаті, зникне корупційна складова і постане завдання для створення ринку газу на законній основі всередині України. Необхідно подати позов до Конституційного Суду України з приводу визнання утворення НАК «Нафтогазу» неконституційним.

Ліквідація "Нафтогазу" – це одна вимог Третього Енергопакету законодавства ЕС, який набув чинності у 2011 р.

"Нафтогаз" – це курка, яка несе золоті корупційні яйця.

Сім "за" чому Нафтогаз має бути ліквідований.


Якщо не ліквідувати "Нафтогаз", то в країні ладу не буде, – Кучеренко

"Поки цей монстр не буде ліквідований, доти в країні ладу не бачити", – про це  15 березня у львівському прес-клубі зазначив голова Спілки власників житла України, екс-міністр з питань  ЖКГ в уряді Юлії Тимошенко Олексій Кучеренко.

"Головна біда – НАК "Навтогаз". Ця компанія посідає гіпермонопольне становище в Україні. При цьому не тільки в економіці. Але й в політиці. У нас сьогодні "Нафтогаз" за рангом вже вищий від Кабміну. Уряд вже не керує "Нафтогазом". Це біда. Там повна розбалансованість управління." 

Це  нахабство сягнуло останньої межі, коли 3-5 днів тому  "Нафтогаз" звернувся  до Кабміну з проектом свого фінансового плану (він є в мережі). Згідно з цим проектом вони просять затвердити їм план з чистим прибутком 91 млрд грн, і скромно так вимагають середню зарплату для персоналу "Нафтогазу" (там приблизно 800-900 людей працює) - 191 тисячу грн на місяця. Це, значить, така має бути середня платня!?

Якщо ви поцікавитесь в облгазі чи в тепловиків, то там середня зарплата 6 тис. грн, зарплата в  бурильників в "Укргазвидобуванні" – 10-12 тис. грн.

Саме тому питання ліквідації "Нафтогазу" сьогодні одне з найголовніших. Поки цей монстр не буде ліквідований, доти в країні ладу не бачити".

НАК "Нафтогаз України" - штучно створена монопольна компанія, яку необхідно ліквідувати. Таку думку в 2010 році висловив президент Центру ринкових реформ Володимир Лановий.

"НАК Нафтогаз України" створений штучно, як штучна монополія, шляхом об'єднання 130 підприємств різного типу, які існували самостійно до 1997 року. Було багато видобувних підприємств, які потім об'єднали в "Укргазвидобуток". Одні компанії виконували ремонтні роботи, інші – продавали і так далі. І така штучна монополія не мала права на існування, тому що вона покриває всі штрафи, всі збитки, всі недоречності, всі надлишкові витрати в цій системі, які, можливо, непотрібні, але в тіні це не відображується. І ціна настільки зростає, що фактично цей супермонополіст працює на те, щоб отримувати незаконну монополію над прибутком", - зазначив В.Лановий.

В.Лановий також порадив згадати про умови співпраці з Європейським співтовариством щодо модернізації газового сектора, однією умовою з якого є реформа, що полягає у відокремленні окремих частин цього монополіста (транспортної частини, видобувної, торговельної, фінансової тощо). На його переконання, марка НАК "Нафтогаз України" можлива лише у стосунках з "Газпромом" при підписанні угод.

"Але жодної діяльності у середині України. Це може бути державна зовнішньоекономічна компанія, а не внутрішньо-економічна. Ті компанії, які входять до складу НАКу і працюють на один фінансовий рахунок, мають отримати свої особисті банківські рахунки і надавати послуги всередині системи окремо. Це називається комерціалізація підприємств нафтогазового комплексу. Наприклад, розподіл газу по областях і в області, по районах мають виконувати приватні компанії, а не державні, щоб була конкуренція, щоб, коли укладуть договори на новий рік, умови, які пропонують конкуренти, були якомога кращими для всіх, а не такими, як хочеться зробити "Нафтогазу", - підсумував президент Центру ринкових реформ.